INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
KEMAHIRAN | Membaca |
BAND | 1 |
PERNYATAAN STANDARD | Mengetahui asas mendengar-bertutur, membaca dan menulis. |
DESKRIPTOR | B1 DB1 Membunyikan huruf, mengeja suku kata dan membaca perkataan. |
EVIDENS | B1 DB1 E1 Membunyikan huruf vokal dan menamakan huruf konsonan. |
AKTIVITI PENTAKSIRAN | Bahan: · Kad huruf Langkah pentaksiran: · Minta murid membunyikan dan menamakan huruf vokal. · Minta murid membunyikan dan menamakan huruf kosonan. |
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
NAMA: ..................................................................... ...............................................
KELAS: ............................................. TARIKH: ............................
KEMAHIRAN : Membaca RUJUKAN: B1 DB1 E1
ARAHAN : Tunjuk dan menyebut huruf vokal dan huruf konsonan.
A. Huruf vokal
B. Hurufkonsonan
|
|
|
|
| ||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||||
|
|
|
|
| ||||||||||
|
|
|
|
|
Menguasai | Tandatangan Pentaksir | |
Tidak Menguasai | ……………………………. |
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
KEMAHIRAN | Membaca |
BAND | 1 |
PERNYATAAN STANDARD | Mengetahui asas mendengar-bertutur, membaca dan menulis. |
DESKRIPTOR | B1 DB1 Membunyikan huruf, mengeja suku kata dan membaca perkataan. |
EVIDENS | B1 DB1 E2 Mengeja dan membatang suku kata terbuka dan tertutup. |
AKTIVITI PENTAKSIRAN | Bahan: · Kad perkataan dan kad suku kata Langkah pentaksiran: · Minta murid menyebut suku kata terbuka. · Minta murid mengeja suku kata terbuka. · Minta murid membatangkan suku kata terbuka. |
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
NAMA: ..................................................................................................................
KELAS: ............................................. TARIKH: ............................
KEMAHIRAN : Membaca RUJUKAN: B1 DB1 E3
ARAHAN: Membaca suku kata terbuka dan tertutup.
A. Suku kata terbuka
B. Suku kata tertutup
Menguasai | Tandatangan Pentaksir | |
Tidak Menguasai | ……………………………. |
PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
KEMAHIRAN | Membaca |
BAND | 1 |
PERNYATAAN STANDARD | Mengetahui asas mendengar-bertutur, membaca dan menulis. |
DESKRIPTOR | B1 DB1 Membunyikan huruf, mengeja suku kata dan membaca perkataan. |
EVIDENS | B1 DB1 E3 Membaca perkataan yang terdiri daripada kata nama. |
AKTIVITI PENTAKSIRAN | Bahan: · Kad perkataan dan kad gambar Langkah pentaksiran: · Minta murid membaca perkataan yang terdiri daripada kata nama berdasarkan gambar. |
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
NAMA: ....................................................................................................................
KELAS: ............................................. TARIKH: ............................
KEMAHIRAN : Membaca RUJUKAN: B1 DB1 E2
ARAHAN: Eja dan batang perkataan yang diberi.
Menguasai | Tandatangan Pentaksir | |
Tidak Menguasai | ……………………………. |
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
KEMAHIRAN | Menulis |
BAND | 1 |
PERNYATAAN STANDARD | Mengetahui asas mendengar-bertutur, membaca dan menulis. |
DESKRIPTOR | B1 DT1 Menulis huruf, suku kata dan perkataan. |
EVIDENS | B1 DT1 E1 Menulis huruf, suku kata dan perkataan. |
AKTIVITI PENTAKSIRAN | Bahan: - Langkah Pentaksiran: · Minta murid menulis huruf b, d, p, t, r, m dan n. · Minta murid menulis suku kata ba, la, re, mu, so, ti dan ce(bunyi e- taling). · Minta murid menulis perkataan buku, meja, sofa, pasu, ciku dan kera. |
INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI
BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
NAMA: ...........................................................................................................................
KELAS: ............................................. TARIKH: ...................................
KEMAHIRAN : Menulis RUJUKAN: B1 DT1 E1
ARAHAN: Tuliskan huruf, suku kata dan perkataan.
A. Tuliskan huruf.
B. Tuliskan suku kata
C. Tuliskan perkataan
Menguasai | Tandatangan Pentaksir | |
Tidak Menguasi | ……………………………. |
Refleksi:
Kekuatan:
Hari ini saya telah menguji kadar kefahaman murid terhadap ejaan dan sebutan dengan menggunakan instrument tahun satu. Saya dapati bahawa terdapat juga murid yang gagal untuk menguasai kemahiran yang sepatutnya harus dikuasai pada tahun satu.
Kelemahan:
Walaupun saya dapat mengesan kelemahan sebahagian murid saya, tetapi kebanyakan murid saya pula membuang masa untuk menyertai ujian ringkas ini. Saya patut menyediakan bahan lain untuk mereka yang sebenarnya tidak menghadapi masalah ini
0 comments:
Post a Comment